Lotnisko w Kluczewie

Wyżej   Menu   Niżej
Prace budowlane przy budowie obiektów lotniskowych w Kluczewie rozpoczęto w połowie lat 20. ubiegłego wieku. Do wybuchu wojny było bazą 21. Dywizjonu Bliskiego Rozpoznania. Cały czas lotnisko było rozbudowywane. Pod koniec wojny stacjonowały na nim samoloty o napędzie rakietowym Me-163 B "Komet" z II/JG 400.
Do zadań tej jednostki należała obrona fabryki benzyny syntetycznej w Policach przed nalotami alianckimi. Lotnisko zostało zajęte przez wojska radzieckie na początku marca 1945 r. Po 9.05.1945 r. wojska Armii Czerwonej pozostały w Kluczewie i w innych garnizonach na terenie Polski nielegalnie. Zostało to dopiero unormowane (nie do końca) w latach 1956-1957.
Od 1952 r. do 1992 r. na kluczewskim lotnisku stacjonował 159 "Noworosyjski" Pułk Lotnictwa Myśliwskiego Gwardii. Pułk przezbrajany był kolejno na następujące samoloty - MIG-17, Jak-25M, MIG-21, a od 1987 r. na najnowocześniejsze Su-27. Ostateczne przekazanie garnizonu stronie polskiej nastąpiło w Słotnicy dnia 13.10.1992 r.

Na podst. art. "Historia radzieckiej jednostki wojskowej w Kluczewie pod Stargardem", A.Bierca.

Wyżej   Menu   Niżej